“Vďaka e-mailu, Facebooku či Skypu dnes môžeme komunikovať s celým svetom. Niekoľkými klikmi sa dostaneme k informáciám o najrôznejších udalostiach a ich pozadí, nech sa dejú kdekoľvek. Práve preto je internet priam predurčený k využitiu ako jeden z prostriedkov v globálnom vzdelávaní.” (www.monda.eu)
Svet sa rýchlo internetizuje
Svet sa dnes veľmi rýchlo internetizuje - v roku 2014 bolo pripojených až 40 percent svetovej populácie a počet ľudí s prístupom k sieti neustále rastie. Z krajín väčšinového sveta aj svetových inštitúcií prichádzajú správy o dátovej revolúcii, o tom, ako dokážu nové technológie prispieť k rozvoju. Sustainable Development Solutions Network pri OSN, poradný orgán generálneho tajomníka OSN Pan Kimuna, pri príprave Udržateľných rozvojových cieľov spomína využitie nových technológií ako jednej zo súčastí rozvojovej agendy po roku 2015.
Jednou z možností, okrem využitia napríklad v zdravotníctve či poľnohospodárstve, je aj pri vzdelávaní. Mnohé krajiny nedokážu vynaložiť dostatok prostriedkov ani na zavedenie kvalitného základného vzdelávania pre všetkých obyvateľov, chýba im dostačujúca infraštruktúra, finančné aj ľudské zdroje. Zároveň sa však čoraz viac ľudí pripája k internetu. Aj v nízkopríjmových krajinách už majú mnohí ľudia smartfóny a facebookujú trebárs na svahoch Pamíru v odľahlej časti Strednej Ázie.
E-learning - vzdelávanie celej planéty
Príkladom, ktorý dnes už celkom významne prispieva k ďalšiemu vzdelávaniu ľudí, ktorí by inak nemali možnosť získať kvalitné univerzitné vzdelanie, je portál www.coursera.org. Medzi univerzitami poskytujúcimi kurzy nájdeme napríklad Harvard, Columbia University či University of Edinburgh. Z osobnej skúsenosti pritom môžem potvrdiť, že väčšinu mojich spolužiakov v kurzoch, ktoré som absolvoval, tvorili návštevníci z krajín väčšinového sveta, z Pakistanu, Indonézie, Ghany a ďalších. Medzi ďalšie také stránky patrí napríklad Khan Academy, ktorá okrem videolekcií poskytuje aj tutoriály pre učiteľov. A dajú sa nájsť aj mnohé iné, rastú doslova ako huby po daždi.
Slovenská lastovička
Príkladom je aj portál www.monda.eu. Ide o podobnú iniciatívu určenú pre širšiu verejnosť. Portál momentálne poskytuje bezplatné e-learningové kurzy o globálnych súvislostiach v 10 jazykoch. Rád by som však poukázať na čosi iné. V čase, keď sme prišli s myšlienkou založiť portál, nemysleli sme na jeho využitie v rozvojových krajinách. Cielili sme primárne na strednú a východnú Európu, v ktorej sú informácie o globálnych témach vo všeobecnosti menej dostupné než v starých krajinách Únie. Čo sa však nestalo? Dnes vidíme neočakávaný, neplánovaný, no o to vítanejší dopad - bezmála 10 percent návštevníkov sa na stránku prihlasuje z Indie, vyše 6 percent z Filipín či 5 percent z Brazílie.
V mnohých krajinách sa vzdelávací systém rozvíja len veľmi pomaly či neefektívne. Nové technologické príležitosti môžu tento rozvoj urýchliť a významne k tomu môžu prispieť aj online platformy, či už plne organicky alebo ako súčasť širších rozvojových intervencií.
Peter Ivanič - Slovenské centrum pre komunikáciu a rozvoj, n.o.
Článok vznikol v rámci Európskeho roka rozvoja 2015 v spolupráci s Plaformou mimovládnych rozvojových organizácií (PMVRO). Článok bude uverejnený aj na stránke www.err2015.zifer.sk.Text vznikol bez nároku na honorár. Uverejnené texty reprezentujú výlučne názory ich autorov. Edukácia@Internet a Slovenské centrum pre komunikáciu a rozvoj (partneri v projekte Global E-learning, zriaďovatelia portálu monda.eu) sa nemusia stotožňovať s názormi či postojmi v nich obsiahnutých.